Українці вдвічі менше дивляться російський ютуб, ніж до війни – дослідження
До повномасштабного вторгнення частка українських глядачів російських ютуб каналів складала 14%. Через два роки після початку великої війни частка глядачів з України зменшилась вдвічі — до 7%. Про це повідомив аналітичний центр міжнародної агенції з працевлаштування Gremi Personal.
Дослідники зібрали дані аналітики YouTube серед майже півсотні топових російських блогерів за кількістю підписників, які були розділені на дві групи: довоєнна аналітика та після повномасштабного вторгення — 2022 та 2024 рр. Канали були відібрані за тематиками: “інтерв’ю”, “lifestyle”, “технології”, “авто”.Враховувались категорії: гендер глядачів, вік глядачів, кількість переглядів відео, частка переглядів з України.
Серед обраного списку аналітики віднайшли 7 збігів, тобто по одним і тим семи каналам були дані за два періоди для більш точного визначення змін.
Автори діляться методологією дослідження:
“До великої війни, працюючи з міжнародними інфлуенсерами, ми отримували пропозиції розміщення реклами у блогерів, серед яких були й російські. Зараз ми віднайшли з два десятки старих презентації з аналітикою 2020-2021 років. Далі нам треба було отримати свіжі дані, які є зараз. Тож ми розділили усіх блогерів на два списки — до великої війни та після її початку. Перевірочним став третій список із семи блогерів, за яким були дані за два періоди. За всіма списками дані були однакові” — каже Максим Пилипенко, експерт зі стратегічних комунікацій
АУДИТОРІЯ
Серед аналізованих каналів до та після повномасштабного вторгнення основними глядачами російських блогерів є чоловіки, які суттєво переважають за часткою жінок. Щодо вікової категорії глядачів, то у переважній більшості ядро складає 25 -34 роки, далі іде 18 -24 роки і вже потім 35-44 роки. Можемо припустити, що в першу чергу російських блогерів дивиться молода економічно активна аудиторія чоловіків, далі ідуть юнаки, і вже потім зрілі чоловіки.
ДІТИ ТА ПРОРОСІЙСЬКИЙ КОНТЕНТ
Значну увагу приділили каналу А4, який має найбільшу кількість підписників з проаналізованих блогерів — 52,8М та частку переглядів з України 8%. Попри те, що Влад А4 білорус, він час від часу розповсюджує кремлівські наративи, зокрема про те, що Україна — це частина росії.
Скільки ж саме українців дивляться російський ютуб в абсолютних цифрах?
Аналітики склали список найвідоміших російських каналів, визначили середню кількість переглядів за останні 10 відео по кожному каналу. Виявилось, що найбільше російського контенту дивляться діти (Влад А4 — 694 400 глядачів з України), далі йдуть дорослі, що дивляться інтерв’ю (Дудь — 434 000), і вже потім автомобілісти шанувальники Дубровского (334 800).
“В українському просторі існує пробоїна у 7%, через яку протікає російський світ. Основна вікова група глядачів аналізованих російських каналів — переважно чоловіки 25-34 років. Діти також є неочевидною вразливою віковою групою, які дивляться російськомовний контент у великому обсязі. Що тільки вартий російський серіал «Слово пацана», знання про який пройшло крізь усі вікові групи. Зважаючи на розміри населення, рф володіє більшою абсолютною кількістю креаторів, які беруть кількістю контенту різних категорій і для різних аудиторій. Тому кожен українець має усвідомити необхідність відмежувати себе і своїх дітей від медіа отрути”, — каже Євген Кіріченко, засновник Gremi Personal.
“Один із можливих варіантів захисту українців від російського контенту — це переключення на англомовний контент. Адже росіяни надихаються контентом західних блогерів, який потім адаптують під російськомовну аудиторію та вкладають туди свої наративи. Тож Україна має посилено вчити англійську мову. Батьки мають вчити англійську з дітьми і привчати їх дивитись англомовний дитячий контент” — підсумовує автор дослідження Максим Пилипенко.
Аналітики звертають увагу, що після повномасштабного вторгнення з країни виїхало понад 6М українців, які перебувають за межами України і відповідно їх перегляди не враховані у цьому дослідженні. Тому невідому, яку частку глядачів вони складали до війни і що дивляться зараз у країнах перебування.
У дослідженні проаналізовано наступні ютуб канали: The Curious, Jove, Droider, Жекич Дубровский, Alex Amoral, Секреты, Ткачёв Костя, Marie Novosad, Рецепты Bon Appetit, Katya Konasova, МАШ МИЛАШ, VSRAP, Сталингулаг, Мастерская Синдиката, smotraTV, История. Интересно!
Космос просто, ФОРСАЖ, Maxim Katz, It’s Mamix, Честный Михаил, HiMan, А поговорить?
Varlamov, 140 BPM BATTLE, Покашеварим, ДЖАРАХОВ, Julia Pushman, Вписка, Wylsacom, Rozetked, Осторожно: Собчак, Надежда Стрелец, KOVALENKO, вВДудь, Жека Дубровский.